Huidverzorgingstips voor sporters

  • Geplaatst op
  • Door Carin
Huidverzorgingstips voor sporters

Als je je huid goed verzorgt heeft sporten een positieve invloed op je huid. Doe je dat niet dan zou sporten juist een negatieve invloed op je huid kunnen hebben. Daarom hierbij tips voor zowel voor, tijdens als na het sporten om je huid in optimale conditie te houden.

Voor het sporten

Reinigen: Voor je gaat sporten is het allereerst belangrijk dat je je huid goed reinigt. Tijdens het sporten openen de poriën zich. En de combinatie van geopende poriën, zweet, vuil en make-up kan leiden tot een onzuivere, oneffen huid.

Haren: Tijdens het sporten kan zweet ervoor zorgen dat resten van haarproducten en oliën en vuil uit je haar op je gezicht terecht komen. En dat kan weer de oorzaak zijn van een onzuivere, oneffen (voorhoofd)huid. Probeer producten die (veel) olie bevatten te vermijden en houd je haar goed uit je gezicht.

Buiten sporten: Als je buiten sport is het belangrijk om een zonnebrandcrème te gebruiken die je huid beschermt tegen UV-straling. Kies voor een lichte crème, zodat je poriën vrij kunnen ademen.



Tijdens het sporten

Drinken: Tijdens het sporten verlies te door het zweten veel vocht. Neem dus een flesje mee met water zodat je tussendoor je vochtverlies kunt aanvullen.

Niet aan je huid zitten: In de sportschool kom je door de gewichten en apparaten veelvuldig in contact met bacteriën. Probeer daarom te vermijden dat je met je handen aan je gezicht zit. Als het zweet van je gezicht druipt kun je je gezicht het best even schoon deppen met een schone handdoek.



Na het sporten

Reinigen: Om al het zweet en alle bacteriën die je door het sport hebt opgelopen weer te verwijderen is het belangrijk om ook na het sporten je gezicht te reinigen.

Verzorgen: Je huid kan na het sporten wel wat verzorging gebruiken om weer tot rust te komen. Na het reinigen verzorg je je huid het best met een toner en een crème. 

Douchen: Ook op je lichaam kan zweet leiden tot een onzuivere huid. Het is daarom aan te bevelen om na het sporten even te douchen.

Drinken: Als het goed is heb je tijdens het sporten al gedronken. Maar het kan geen kwaad om ook daarna (water) te drinken. Zo weet je zeker dat je lichaam (en huid) optimaal gehydrateerd blijft.